تبلیغات
علوم پدیا - منیزیم
به وبلاگ من خوش آمدید.
وبلاگ من درباره اطلاعات علمی است و هر گونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است.

منیزیم

چهارشنبه 31 شهریور 1395
10:23 ق.ظ
علیرضا ولیزاده

منیزیم

      منیزیم معدنی برای قلب، عضله و کلیه مهم و مفید است. این ماده قسمتی از دندان و استخوان شما را می‌‌سازد. مهم‌تر از همه، این مادهآنزیم‌ها را فعال می‌کند، به شما انرژی می‌‌دهد و به کارکردن بهتر بدن کمک می‌کند

این ماده همچنین استرس، افسردگی و بیخوابی را کاهش می‌‌دهد.ویتامین ب-6 به جذب منیزیوم مورد نیاز کمک می‌کند و با منیزیوم در بسیاری از کارها همکاری می‌کند. منیزیم در بسیاری از غذاها قابل دسترس است. اگرچه بسیاری از مردم در ایالات متحده منیزیم کافی از رژیم غذایی شان دریافت نمی‌کنندقرص‌های مغذی تنها می‌تواند به شما مقدار منیزیم دریافتی را نشان دهد. دانشمندان روشهای مختلفی برای مشخص کردن میزان منیزیم غذاهای متفاوت پیدا کرده اند.علاوه بر این بسیاری از غذاها به طور کامل تجزیه نشده اند.

بیماریهای طبی مشخصی تعادل منیزیم بدن را بهم می‌‌زند. برای مثال همراهبا استفراغ یا اسهال می‌تواند منجر به کمبود منیزیم به طور موقتی شود.بیماریهای معده و روده، دیابت. التهاب پانکراس، عملکرد بد کلیه و داروهای دیورتیک (ادرارآورمی‌تواند باعث کمبود طولانی مدت منیزیم شود. اگر مبتلا به یکی از بیماریهای ذکر شده هستید برای منیزیم مورد نیاز مصرفی تان، باپزشک معالج مشورت کنید.

*کاربردها

مصرف کافی منیزیم می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

*جلوگیری از سخت شدن رگها (تصلب شرایین)

*جلوگیری از حمله و سکته قلبی

*کاهش فشار خون

*کاهش سطح کلسترول و تری کلیسرید خون

*تصحیح بی نظمی‌های ضربان قلب

*توقف حمله حاد آسم

*کاهش میزان نیاز به انسولین در صورت دیابتی بودن

*جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

*درمان بیماری کرون

*درمان سر و صدای ناشی از کاهش شنوایی

*بهبود بینایی در صورت داشتن گلوکوما

*کاهش گرفتگی عضله،  خستگی  و افسردگی

*جلوگیری از عوارض جدی حاملگی نظیر پره اکلامپسی و اکلامپسی

*نگهداری و تجدید سطح انرژی طبیعی بدن

*بهبود وضعیت خواب

*کاهش اضطراب و افسردگی

*کاهش عوارض و آثار استرس

*منابع غذایی

غنی‌ترین منبع منیزیم شامل (TOFU)، آجیل (بادام، پسته، گردوی سیاه، ...)تخم کدو، بادام زمینی، برگ سبر سبزیجات، غلات، گندم، آرد سویا و ملاس....

منابع خوب دیگر برای منیزیم آرد گندم، آرد جو، چغندر سبز، اسفناج، خردهگندم، حبوبات، جودوسر، موز، سیب زمینی (با پوست)، پسته. همچنین می‌توانید منیزیم را از بسیاری گیاهان گونه‌های علف‌ها و جلبک‌ها به دست آورید، برای مثالجلبک آگار، گشنیز، شوید، دانه غلات، شاه‌پسند، خردلخشک، ریحان، پودر کاکائو، تخم رازیانه، مرزه، تخم زیره، تخم ترخون، تخممرزنجوش و تخم خشخاش.

*اشکال دیگر

منیزیم به اشکال مختلف در دسترس است. بهترین فرم آن به صورت "قابل حلعرضه می‌شود، که بدن راحتتر منیزیم این ترکیب را جذب می‌کند. این ترکیبات قابل حل به صورت کپسول ژلاتینی است. مکمل‌های توصیه شده منیزیم شامل سیترات منیزیم، گلوکونات منیزیم و لاکتات منیزیم است.

دیگر منابع هم خانواده منیزیم شامل شیر منیزیم (هیدروکید منیزیم) کهاغلب به عنوان یک ملین یا آنتی اسید استفاده می‌شود، نمکهای "ایپوم" (سولفات منیزیم) که به عنوان یک ملین یا تقویت کننده استفاده می‌شود و یا به وان حمام اضافه می‌شود. بعضی از اشکال منیزیم از طریق پوست قابل جذب است.

*چگونگی مصرف

شما باید مقدار کمی از منیزیم را در روز با یک لیوان پر از آب مصرف کنید (تا باعث اسهال نشود) مقادیر توصیه شده روزانه به شرح زیر است:

مردان بزرگسال بین 19 تا 34 سالگی: 400 میلی گرم بعد از 30 سالگی: 420 میلی گرم

زنان بزرگسال بین 19 تا 34 سال: 310 میلی گرم بالاتر از 30 سال 320 میلی گرم

پسران در سن 14 تا 18 سال: 410 میلی گرم

دختران در سن 14 تا 18 سال: 360 میلی گرم

بچه‌ها در سن 9 تا 13 سال: 240 میل گرم، بچه‌ها در سن 4 تا 8 سال 130 میلی گرم و بچه‌های سن 1 تا 3 سال: 80 میلی گرم.

*موارد احتیاط

اگر بیماری شدید کلیوی یا قلبی دارید بدون مشورت پزشک از مکمل‌های منیزیم استفاده نکنید.

مصرف بیش از حد شیر منیزیم (به عنوان مسهل یا آنتی اسید) یا نمکهای ایپسوم (به عنوان مسهل یا تقویت کننده) باعث می‌شود که شما مقادیر زیادی منیزیم هضم کنید، بویژه اگر مشکل کلیوی داشته باشید. مصرف زیاد منیزیم باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی و حتی مرگ می‌شود.

*تداخل‌های احتمالی

بعضی از غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها، باعث از دست دادن منیزیم توسط بدن می‌شود.

سدیم (نمک)، کافئین، فیبر، ریبوفلاوین به میزان زیاد، انسولین دیورتیک‌ها (ادرارآور) و دیجیتال‌ها است.

بعضی از غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها، بدن را برای مصرف منیزیم مورد نیاز با مشکل و سختی روبرو می‌کند. اینها شامل کلسیم، آهن، منگنز، فسفر. روی و چربی است.





موضوع: علمی،